ESSENZ EISEN PLUS C (Železo plus vitamín C) – výživový doplnok

Výživový doplnok obsahuje železo v dvoch rôznych zlúčeninách (bisglycinát železitý a citrát železitý), čo vedie k lepšej vstrebateľnosti. Železo prispieva k správnej tvorbe červených krviniek a hemoglobínu, k správnemu prenosu kyslíka v tele, k správnemu fungovaniu imunitného systému, k zníženiu vyčerpania a únavy. Železo zohráva úlohu v procese delenia buniek a prispieva k správnej kognitívnej funkcii. Vitamín C zvyšuje vstrebávanie železa.

€39,90
Kategória: VITAMÍNY A MINERÁLY
Účinky / vhodné na: Vitamíny a minerály
eisen plus c
BEZ LAKTÓZY VEGAN-FRIENDLY BEZ LEPKU

Prečo je železo také dôležité? 

Železo je stopový prvok a podieľa sa na mnohých procesoch v ľudskom tele. Pretože je to dôležitá súčasť červeného krvného pigmentu, hemoglobínu , železo sa podieľa na transporte kyslíka v krvi a tým na zásobovanie buniek nášho tela kyslíkom. Železo je tiež dôležité pre ukladanie kyslíka vo svaloch a pre funkciu mnohých rôznych metabolických procesov a pre funkciu mnohých enzýmov.

Naše telo obsahuje v priemere 4 - 5 g železa. Väčšina z neho, asi 65%, sa nachádza v hemoglobíne červených krviniek, asi 20% ako zásobné železo ( feritín ) v pečeňových bunkách a v spojivovom tkanive. Pretože železo je nevyhnutné pre toľko funkcií v tele, naše bunky by mali mať vždy dostatok železa. Telo si nedokáže samo vyrobiť železo, preto by sme ho mali prijímať prostredníctvom stravy. Náš inteligentný organizmus dokáže tiež mimoriadne efektívne recyklovať železo. Asi 90% dennej spotreby železa pochádza zo železa, ktoré telo recykluje, hlavne z rozkladu starých červených krviniek.

Najmä ženy častejšie trpia nedostatkom železa v dôsledku mesačnej straty krvi menštruáciou, ale nedostatok železa sa môže vyskytnúť aj častejšie počas tehotenstva, u športovcov alebo u rastúcich detí .

 

Dôsledky nedostatku železa

Nedostatok železa je najbežnejším nedostatkom živín na svete. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie WHO sú asi 2 miliardy ľudí nedostatočne zásobené železom. V priemyselných krajinách majú príliš nízku hladinu železa hlavne tehotné ženy a deti. Približne. tri štvrtiny postihnutých sú ženy v plodnom veku, pretože v dôsledku menštruácie neustále strácajú železo.

Príliš málo železa v tele môže spôsobiť bolesti hlavy, letargiu, vypadávanie vlasov, nespavosť, chronickú únavu a tiež lámavosť nechtov, nepokojné nohy a otvorené ústa. V závislosti od toho, aký závažný je nedostatok železa, môžu sa vyskytnúť ďalšie príznaky anémie  - napríklad bledá pokožka a sliznice a všeobecne zlý výkon. 

 

Čo robiť v prípade nedostatku železa

Takmer všetky potraviny obsahujú železo, vrátane zeleninových potravín, ako sú semená a jadrá obsahujúce olej (tekvicové semená, ľanové a sezamové semiačko), strukoviny (sója, šošovica), amarant , quinoa , proso a ovos, ako aj zelená zelenina. Obsahujú dokonca viac železa na 100 g ako mäso, ktoré sa všeobecne považuje za obzvlášť dobrý zdroj železa. Telo bohužiaľ nemôže absorbovať železo z rastlinných potravín tak dobre ako železo z mäsa a rýb. Ale aj najmenšie množstvo vitamínu C alebo kyseliny citrónovej v ovocí a zelenine alebo kyseliny mliečnej v kyslej kapuste enormne zvyšuje absorpciu železa. Na druhej strane napríklad káva, čierny čaj a víno sťažujú vstrebávanie železa. Chytrou kombináciou potravín sa dá ľahko zlepšiť dostupnosť železa z rastlinných potravín.